Kako utjecaj medija usmjeriti na prevenciju i pravovremenu pomoć, a istovremeno izbjeći tabloidno izvještavanje, ključno je pitanje kojim su se bavili sudionici okruglog stola „Partnerstvo s medijima u prevenciji suicida“ u organizaciji Grada Zagreba – Gradskog ureda za zdravstvo i Centra za zdravlje mladih, a uz podršku Agencije za elektroničke medije.

Okrugli stol organiziran je u povodu Svjetskog dana mentalnog zdravlja s ciljem otvaranja dijaloga o ulozi medija u izvještavanju o samoubojstvu, kao i ulozi svih drugih dionika koji mogu pridonijeti prevenciji samoubojstva.

Na okruglom stol sudjelovali su stručnjaci s dugogodišnjim iskustvom u području mentalnog zdravlja mladih, profesori te predstavnici iz područja medijskog izvještavanja.

Preporuke Svjetske zdravstvene organizacije kako izvještavati o suicidu

Mediji igraju značajnu ulogu u današnjem društvu – oni snažno utječu na stavove u zajednici, na vjerovanja i ponašanje, pa tako mogu igrati i aktivnu ulogu u prevenciji samoubojstava. Važnost medija u izvještavanju o suicidu prepoznala je Svjetska zdravstvena organizacija te dala ključne preporuke kako izvještavati o ovom problemu:

ŠTO TREBA ČINITI:

  • Surađujte sa zdravstvenim službama u predstavljanju činjenica.
  • Samoubojstvo ne prikazujte kao uspješno djelo.
  • Prikazujte isključivo pouzdane podatke, na unutrašnjim stranicama tiska, uvijek kao sporednu vijest.
  • Ističite alternative samoubojstvu.
  • Pružite obavijesti o oblicima pomoći u zajednici.
  • • Dajte publicitet pokazateljima rizika i znacima upozorenja.

    ŠTO NE TREBA ČINITI:

  • Ne objavljujte fotografije i oproštajna pisma.
  • Ne izvještavajte o specifičnim detaljima načina samoubojstva.
  • Nemojte davati pojednostavnjena objašnjenja.
  • Nemojte veličati samoubojstvo ili praviti senzaciju od njega.
  • Nemojte se koristiti religijskim ili kulturnim stereotipima.
  • • Nemojte okrivljavati nikoga.

    Medijski izvještaji mogu ili ojačati napore u prevenciji suicida ili ih u potpunosti oslabjeti, a to ovisi o načinu na koji se izvještava. Tabloidni pristup, senzacionalistički napisi na naslovnicama, detaljan opis samoga čina i uzroka (osobito ako je u pitanju kakva slavna osoba) povećavaju mogućnost tzv. copycat suicida – mladi u takvom pristupu vide ideju kako riješiti svoje probleme, za njih je samoubojstvo „normalno“.

    Odgovorno izvještavanje može pomoći u edukaciji javnosti o suicidu i njegovoj prevenciji, ponuditi nadu rizičnim skupinama, ukloniti stigmu te inspirirati otvoren i pozitivan dijalog.

    Izvor: Agencija za elektroničke medije