Ženski časopisi – oslobođenje ili objektivizacija žene?

2019-10-01T19:14:33+02:0029. rujna 2019.|Prikaz žene|

Piše: Nikolina Blažanović

Ženski časopisi postali su izuzetno utjecajan medij koji oblikuje današnjicu. Najpoznatiji među njima čitani su diljem svijeta, a njihovi savjeti slušani i slijeđeni od strane velikog broja žena. Neki kažu da su pokazali žensku ljepotu i oslobodiili njihova tijela, a drugi da su objektivizirali žene, promovirali vanjštinu i potaknuli neprikladna ponašanja.

Schlicht&Field su 1886. godine u New Yorku objavili magazin Cosmopolitan koji je prikazan kao obiteljsko-ženski časopis. 1940. godine se primaknuo fikciji, a 1965. se fokusirao na seksualna iskustva i savjete za ljepotu. Gledajući dostupne naslovnice od 1910. do 1990., transformacija je očita.

Na početku su na naslovnicama najčešće bili crteži i slike žena koji su prikazivali samo glavu i vrat s vrlo malo vidljive kože. Najvažnije su bile oči, šminka i usne. Žene su radile kućanske obaveze, kupovale, molile se i slično. 1950-ih su naslovnice počele naglašavati žensko tijelo i seksualnost. 1960-te i 1970-te su najbliže današnjim najčešćim prikazima ženskih tijela u oskudnoj odjeći.

Časopis Cosmopolitan je pomogao oslobođenju i osnaživanju žena te pokrenuo razgovore o kontroverznim temama. S druge strane je promovirao određeni fizički izgled i ponašanje žena dajući im kontradiktorne savjete. U takvim časopisima se inače na jednoj strani mogu naći recepti, a na drugoj tablete za mršavljenje. Na jednoj savjeti za novu šminku, a na drugoj savjet da muškarci vole žene s manje šminke. Cosmopolitan je imao i pozitivne i negativne učinke na razvoj ženskih seksualnih identiteta, veze, brak, ponašanje, percepciju tijela i općenito zadovoljstvo.

Studija koju je sam Cosmopolitan objavio pokazala je da samo 15 minuta gledanja u fotografije mršavijih žena u potpunosti može promijeniti našu ideju idealnog tijela. Istraživanje provedeno na studenticama u dobi između 18. i 24. godine, prosječnih visina i težina te srednjeg do visokog samopoštovanja pokazala je kako časopisi izravno ne utječu na samouvjerene djevojke. Ali, djevojke koje su bile nesigurnije su većinom negativnije gledale na svoja tijela i više željele izgledati poput modela s naslovnica. Turner, Hamilton, Jacobs, Angood i Dwyer (1997.) su pak pokazali da je veća izloženost modnim magazinima povezana s većom preokupacijom žena s težnjom mršavosti, nezadovoljstvom tijelom te frustracijom oko težine.

Savjeti i prikazi žena u časopisima su orijentirani na to kakvu ženu muškarci žele vidjeti i kako njih zadovoljiti. Od 52 analizirana članka, 48 posto su bili orijentirani na odgovornost žena za mijenjanje muškaraca i sebe. Ili su žene bile odgovorne za pomoć muškarcima kako bi postali dobri partneri ili su trebale mijenjati sebe u istu svrhu.

Bielay 1996. godine govori o važnosti popularnih magazina kao izvora informacija o seksualnim informacijama za studentice. Fokus je na proizvodima za ljepotu i modnim trendovima, a zdravlje i društveni problemi su zanemareni. Iako žene koje čitaju Cosmpolitan podržavaju seksualnu asertivnost i prioritiziraju vlastito zadovoljstvo, one se manje brinu oko riskantnog seksualnog ponašanja. Cosmopolitan ne govori o zdravstvenim informacijama, spolno prenosivim bolestima, niti nasilju od strane partnera.

Iako su časopisi kao što je Cosmopolitan progovorili o nizu kontroverznih tema i time pokrenuli dijaloge, pitanje je jesu li u konačnici donijeli više pozitivnog ili negativnog. Jesu li oni započinjali ili samo slijedili trendove? Mogu li časopisi osnažiti žene bez da ih objektiviziraju?

Stranica koristi web kolačiće Više informacija Prihvaćam
Koristimo kolačiće! To znači da korištenjem ove web stranice pristajete na uporabu tih datoteka i koristite sve funkcionalnosti podržane tom tehnologijom. Molimo vas da prihvatite uvjete korištenja.