Rasvijetljena soba – povijest kroz ženske objektive

2023-11-30T22:26:16+01:003. studenoga 2023.|Kultura|

Piše: Nika Šintić

U znak solidarnosti s ustanovama i kulturno-umjetničkim objektima stradalima u potresu Tehnički muzej i Etnografski muzej otvorili su svoja vrata Umjetničkom paviljonu, koji će još barem nekoliko godina biti zatvoren zbog pretrpljene štete. Njihova suradnja ove se godine ostvarila izložbom Rasvijetljena soba – ženska fotografska praksa u Hrvatskoj. Kao projekt ostvarivan u svojevrsnoj ‘migraciji’ njemu matične ustanove, izložba potiče na promišljanje novih načina muzejskog rada u budućnosti, ističe ravnateljica Paviljona Irena Bekić. No, moglo bi se reći da je njezina najveća snaga upravljena prema prošlosti; Rasvijetljena soba u isti mah predstavlja revalorizaciju povijesti fotografije i njezine važnosti kao umjetničkog medija, ali i uloge žene kao subjekta u toj istoj povijesti.

Zauzimanje ove jedinstvene pozicije omogućio joj je širi projekt unutar kojega nastaje, a to je Ekspozicija – Teme i aspekti hrvatske fotografije od 19. stoljeća do danas. Posrijedi je pothvat Instituta za povijest umjetnosti namijenjen rastvaranju novih načina čitanja razvojnih faza fotografije, koja je u historiografskom diskursu redovito marginalizirana kao obrt bez veće umjetničke relevancije. Onda kada se i razvija svijest o vrijednosti fotografije i polako redefinira njezina uloga u povijesti umjetnosti, i dalje se ne progovara iz rodno osviještene perspektive. To nas pak navodi na užu tematsku okosnicu izložbe: postoje li suštinske razlike u muškom i ženskom pogledu?

Historijski gledano, ono žensko bilo je utopljeno u muškomu, što je ponekad, napose u poslijeratnom jugoslavenskom kontekstu, bilo predstavljeno kao spolno izjednačavanje i, dapače, ukidanje u univerzalističkoj koncepciji čovjeka kao subjekta. Dakako, patrijarhalni odnosi moći nastavili su ustrajati kao što su to činili stoljećima i tisućljećima prije, pa se nameće dvojba kako je jedno pitanje moglo biti proglašeno riješenim ako se nikada nije niti postavilo?

Uplovljavanje iz muškocentrične paradigme, replicirane na ekonomskoj, poslovnoj, intimnoj, jezičnoj i kulturnoj ravni, u jednakopravnost mora u najmanju ruku biti posredovana isticanjem Drugosti spram koje se tesala. Iako autorica Rasvijetljene sobe i voditeljica projekta Ekspozicija Sandra Križić Roban na otvorenju izložbe naglašava da joj namjera nije ponuditi jedini mogući sintezni pregled žena u fotografiji ili pak fokusom na ženski pogled učvrstiti binarnost rodnih identiteta, svakako je neophodno istaknuti da ženski pogled jest bio osobit i da se doista razvijao unutar društvenih ograničenja izgrađenih na spolnoj subordinaciji, ali i da je taj nazor moguće držati bez zadiranja u esencijalizam. Pritom, piše Križić Roban u tekstu izložbe, „trebamo biti svjesni da dio umjetnica ne pristaje na rodne podjele i stvara neopterećeno tzv. politički korektnom terminologijom. S druge strane, inzistiranje na ženskim praksama nerijetko dovodi do svojevrsne getoizacije, a i sama je tema ženske umjetnosti posljednjih godina popularna, pa čak i preeksploatirana. U svrhu redefiniranja vizualne percepcije i politike gledanja, stvoreni su uvjeti predstavljanja ženskih fotografskih praksi i njihove osobite rasvijetljene sobe u kojoj postaju vidljive snimke koje na inovativan i intrigantan način doprinose promjeni paradigme tzv. „ženskih“ tema.“

Glorija Lizde / Foto: Vanja Babić

Putovanje kroz žensku fotografsku praksu, objašnjava kustosica izložbe Jasminka Poklečki Stošić, započinje s drugom polovicom 19. stoljeća, kada se javljaju prve fotografkinje poput Sofije Hering, Marije Kelemen, Johanne Kohn i Julijane Erdödy Drašković. Sljedeću fazu obilježava pojava fotografskih studija koje su vodile žene na prijelazu stoljeća. Među njima je možda najpoznatiji atelijer Foto Tonka, čija voditeljica Antonija Kulčar (1887.-1971.) slovi za jednu od najznačajnijih hrvatskih fotografkinja, a ujedno je i kroničarka zagrebačkog međuraća i prominentna portretistica ondašnje društvene elite. Potom se mapira rad umjetnica tematski i vremenski bliskih velikim europskim pravcima kao što je njemački Bauhaus, ali i onih koje su se orijentirale eksperimentalnom stvaralaštvu, primjerice Anita Antoniazzo. U postav su uvrštene i fotografkinje koje svojim objektivima dokumentiraju razaranja u Drugom svjetskom ratu (Elvira Kohn, Đurđa Koren) te autorice koje u poratnim godinama određuju razvojni put ovoga medija – Zlata Laura Mizner, Slavka Pavić i dr.

No, povijesni kontekst ovdje ne služi da bi značaj autorica sveo na puki dokumentarizam; tome svjedoči već i prostorni razmještaj eksponata u Tehničkom muzeju, koji ne prati strogo kronološki aranžman.

Štoviše, izložba akcentira kako su ove žene su-djelovale u onoj istoj povijesti koja ih je neumoljivo nastojala ostaviti po strani i držati uglavljenima u krugu zatvorenog, reproduktivnog, obiteljskog života. To je još evidentnije u njezinom drugom dijelu, postavljenom u prostorijama Etnografskog muzeja. Tamo pratimo politički i socijalno zaoštrenije radove, koji na angažiran način oslovljavaju ratnu i poratnu devastaciju, ali i ozračje straha i nepovjerenja što je okružuje.

Ana Kuzmanić (lijevo), Nada Vrkljan-Križić (desno) / Foto: Vanja Babić

Ovaj segment Rasvijetljene sobe u nazivu ima dodatak „Konflikt“ i anticipira četvrto izdanje međunarodne konferencije Fast Forward: Women in Photography posvećene temi „Žene, fotografija, konflikt“. Konferencija će se održati 16. i 17. studenoga u Tehničkom muzeju Nikola Tesla i predstaviti specifična gledišta fotografkinja koje su djelovale u kriznim situacijama. Oba dijela Rasvijetljene sobe isto tako anticipiraju šire istraživanje koje će se u nadolazećem razdoblju ukoričiti u knjigu Sandre Križić Roban. Međutim, već je i predstavljanje pedeset i šest umjetnica čiji je rad do sada nerijetko bio zapostavljen, a čija su imena široj javnosti počesto bila nepoznata, obiman i značajan zahvat.

Zahvaljujemo Umjetničkom paviljonu na ustupljenim fotografijama koje je snimio Vanja Babić.

Stranica koristi web kolačiće Više informacija Prihvaćam
Koristimo kolačiće! To znači da korištenjem ove web stranice pristajete na uporabu tih datoteka i koristite sve funkcionalnosti podržane tom tehnologijom. Molimo vas da prihvatite uvjete korištenja.