Pravobraniteljica pozdravlja reakciju Nevene Crljenko kao odgovor na seksističku reklamu trgovačkog centra

2023-05-11T20:06:30+02:0011. svibnja 2023.|Institucije, Oglašavanje|

Pripremila: Antonija Dujmović

“Sve glase na moje ime. Peglam ih svugdje u svijetu, ali ne i u Westgateu” (Nevena C., 48), poruka je s jumbo plakata koji je ovih dana osvanuo uz prometnicu na zagrebačkom Mostu mladosti, a koju potpisuje uspješna managerica Nevena Crljenko. Direktorica Philip Morris Internationala odlučila se na originalan način obračunati sa seksističkom reklamom koja je prošlog mjeseca osvanula na zagrebačkim ulicama, a na kojoj je fotografija muškarca uz tekst “Opet mi je poštar zvonio u 7 ujutro za paket od ove, uzet ću joj karticu…” (Tomislav R., 32) – uz poziv oglašivača “Dođi s njegovom karticom u Westgate, mi te nećemo odati.“

Vezano uz ovaj reklamni ‘dvoboj’ oglasila se priopćenjem Pravobraniteljica za ravnopravnost spolova koja u svom radu zaprima i pritužbe koje se odnose na seksizam u javnom prostoru.

“Pravobraniteljica u skladu sa svojim Zakonom propisanim ovlastima oštro osuđuje prisutnost brojnih rodnih stereotipa u predmetnom plakatu trgovačkog centra Westgate. Ovakvi rodni stereotipi, uz to što su uvredljivi spram žena koje se karakterizira kao one koje prekomjerno kupuju, prikazuje ih se kao neodgovorne spram financija i kao one koje ne zarađuju, stoga nemaju vlastite kartice, već iste „posuđuju“ od partnera, koji pritom ima „puno pravo“ rastrošnoj partnerici „oduzeti“ karticu. Također, imenovani se trgovački centar stavlja u svojevrsnu ulogu zaštitnika i suučesnika u realizaciji kupovine, obećavajući ujedno i diskreciju te nudeći brzinu rješavanja „problemske“ situacije. Plakat osim što obiluje rodnim stereotipima, dovodi žene u nepovoljan položaj, a neizravno promiče i ekonomsko nasilje (čija je definicija navedena Zakonom o zaštiti od nasilja u obitelji), prejudicirajući da je muškarac, vlasnik kartice, ovlašten upravljati financijama i umjesto partnerice proizvoljno odlučivati o kupovini odnosno zabrani kupovine”, ističe se u priopćenju.

Razumijevajući da je namjera autora oglasa bila biti duhovit, Pravobraniteljica upozorava da, kada se radi o seksizmu, nije bitna namjera već stvarni učinak, a ovdje je to perpetuiranje rodnih stereotipa koji ograničavaju postizanje pune ravnopravnosti između žena i muškaraca.

Pozivajući odgovorne da uklone rodne stereotipe i elemente promicanja ekonomskoga nasilja iz oglašavanja te da svoje marketinško djelovanje u budućnosti koriste za promicanje ustavnoga načela ravnopravnosti spolova, Pravobraniteljica podsjeća na Rezoluciju o utjecaju marketinga i oglašavanja na ravnopravnost spolova te upućuje na Preporuku Vijeća Europe o sprječavanju i borbi protiv seksizma.

“Navedena Preporuka CM/Rec (2019)1 definira seksizam kao bilo koji čin, gestu, vizualni prikaz, izgovorenu ili pisanu riječ, praksu ili ponašanje temeljeno na ideji da je osoba ili skupina osoba podređena zbog svog spola, koje se javlja u javnoj ili privatnoj sferi, bilo na mreži ili van nje (online ili offline), sa svrhom ili učinkom, između ostalog i očuvanja i jačanja rodnih stereotipa. Rodne stereotipe pak definira kao unaprijed stvorene društvene i kulturne obrasce ili ideje kojima se ženama i muškarcima pripisuju karakteristike i uloge koje određuju i ograničavaju njihov spol. Takvi stereotipi mogu ograničiti razvoj prirodnih talenata i sposobnosti djevojčica i dječaka, žena i muškaraca, njihovih obrazovnih i profesionalnih preferencija i iskustava, kao i životnih prilika općenito.”

“Zaključno, pozdravljamo inicijativu gđe Crljenko, koja je svojom porukom upućenom trgovačkom centru Westgate, također putem jumbo plakata postavljenog na jednoj od javnih površina u Gradu Zagrebu, osim javne osude ovog eklatantnog seksizma i neprihvatljivog diskursa u javnom prostoru, dala primjer i poticaj, vjetar u leđa svim drugim građankama i građanima i drugim dionicima društva, da javno progovore da bilo koji oblik seksističkog i stereotipnog izričaja i omalovažavanja po osnovi spola nije prihvatljiv te da su žene i muškarci ravnopravni u svim područjima života i djelovanja, uključujući samostalno odlučivanje u financijama”, piše u priopćenju Pravobraniteljice za ravnopravnost spolova.

Stranica koristi web kolačiće Više informacija Prihvaćam
Koristimo kolačiće! To znači da korištenjem ove web stranice pristajete na uporabu tih datoteka i koristite sve funkcionalnosti podržane tom tehnologijom. Molimo vas da prihvatite uvjete korištenja.