Piše: Antonija Dujmović
Upućeniji poznavatelji života na zagrebačkom Gradecu znaju da je legenda hrvatske fotografije Marija Braut redovito posjećivala ovaj dio grada. Nisu bili rijetki ni oni koji su mislili kako upravo tu i stanuje. Jedna od najistaknutijih predstavnica Zagrebačke škole fotografije meditativno bi hodala ulicama ispisanima dalekom poviješću, a ta bi šetnja obično završavala u skromnom okupljalištu gornjogradskih boema u Mletačkoj – na druženju uz pokoju riječ, škropec i cigaretu. Odavala je dojam osobe prepune životne mudrosti koja ponekad drži da bi svaka izgovorena riječ bila nepotrebna, suvišna. Možda je i bilo tako, jer ona je svijet otkrivala, i svijetu pričala, kroz fotografski objktiv.
Deset godina nakon smrti čini to i dalje svojim fotografijama i to upravo na njoj omiljenom Gornjem gradu. Naime, u spomen na ovu veliku fotografkinju, Hrvatski prirodoslovni muzej ove je jeseni priredio izložbu “Lica krajolika – Marija Braut, in memoriam” koju potpisuje kustosica Jadranka Poklečki Stošić.
“Ove godine navršava se deset godina otkako nas je napustila Marija Braut (1929. – 2015.), jedna od najvažnijih i najcjenjenijih hrvatskih fotografkinja druge polovine 20. i početka 21. stoljeća, fotografkinja čiji opus zauzima iznimno mjesto u povijesti nacionalne fotografije. Rođena u Celju, a od mladosti vezana uz Zagreb, Braut je tijekom više od pola stoljeća profesionalnog djelovanja oblikovala vizualnu kroniku Zagreba i Hrvatske, bilježeći ne samo ulice, trgove i arhitekturu već i duh vremena, svakodnevicu stanovnika te intimne trenutke koji otkrivaju slojeve urbanog i društvenog identiteta”, stoji u objavi Muzeja povodom otvaranja izložbe.

“Lica krajolika – Marija Braut, in memoriam” / Foto: Antonija Dujmović
Marija, tada Kračun, u Zagreb je došla 1941. Svoje fotografske početke bilježi 1967. u atelieru Toše Dabca kojem je bila učenica i suradnica do njegove smrti 1970. Zanimljivo je spomenuti da je ovaj velikan hrvatske fotografije umro upravo na putu za Gornji grad, sudbina ili što god već. Marija, opisivana kao fotografkinja lutalica, posebno je poznata po jedinstvenim fotografijama ljudi i veduta Zagreba, Dubrovnika i New Yorka pa se netko može zapitati, koja je još to poveznica, osim Gornjega grada, Hrvatskog prirodoslovnog muzeja i slavne fotografkinje?

“Lica krajolika – Marija Braut, in memoriam” / Foto: Antonija Dujmović
Velebno obnovljeni muzej u Demetrovoj izložio je dvadeset radova Marije Braut s motivima prirode, od kojih je deset iz javnosti dosad nepoznatih negativa koje je njezina kći Ranka Saračević Würth darovala Muzeju suvremene umjetnosti. Izloženi radovi prikazuju morske i planinske motive, točnije u komplementarnom odnosu sljubili su se hrvatski otok Mljet i slovenska Logarska dolina. Izložba “Lica krajolika – Marija Braut, in memoriam” sjajan je primjer kako dobro promišljenim pristupom iskoristiti povezujuću moć umjetnosti – Gornji grad, more i planine, umjetnost i prirodoslovlje. A nadasve veseli gesta čuvanja sjećanja na jednu veliku umjetnicu, uz odavanje priznanja njenom radu, kojeg ćemo, očigledno, u budućnosti otkrivati u slojevima.

“Lica krajolika – Marija Braut, in memoriam” / Foto: Antonija Dujmović
Marija Braut u svojoj je karijeri ostvarila preko stotinu samostalnih izložbi u zemlji i inozemstvu. Njena djela nalaze se u mnogim javnim institucijama, muzejima i galerijama. Fotografije su joj objavljivane u brojnim novinama, časopisima, monografijama. Surađivala je s istaknutim kazalištima u Zagrebu te s Dubrovačkim ljetnim igrama. Bila je službena fotografkinja u filmu Stipe Delića “Sutjeska” u kojem je glumio slavni Richard Burton kao i ponajbolji domaći glumci onog vremena. Dobitnica je brojnih nagrada i priznaja, među kojima Nagrade grada Zagreba 1972., Nagrade “Tošo Dabac” 1996. te nagrade za životno djelo ULUPUH-a 2008. O svom životu, koji nije bio lišen zaista teških trenutaka, govorila je 2009. u dokumentarnom filmu “Marija hoda tiho”. Kadrovi tog filma popratili su izložbu “Lica krajolika – Marija Braut, in memoriam”.