Piše: Nika Šinić
Nedavno sam se zamislila nad opaskom jedne youtuberice da njezina prijateljica, nesklona provoditi vrijeme na internetu, ima sasvim drukčiji osjećaj za lijepo i privlačno od onoga koji prevladava na društvenim mrežama. Ako se njezini kriteriji razlikuju od onih nametnutih izvana, onda je to zato što su oblikovani neposrednim doticajem s vanjskim svijetom, prolaznicima na ulici i, riječju, stvarnim ljudima, ali i zbog toga što se u tom oblikovanju ona koristi vlastitim vidom. Njezin očni živac daleko je ograničeniji od fotografskog objektiva i alata za obrađivanje slika koji nam mikroskopskom preciznošću otkrivaju svaki detalj nečijega lica. Stoga nimalo ne čudi što smo se, suočeni s toliko nemilosrdnom – a opet toliko rasprostranjenom – tehnologijom počeli od nje štititi retuširanjem vlastita lika.
Prije nego što nastavimo, valja raščistiti jednu stvar: tehnologija, uzeta u cjelini svoga pojma, nije tek ravnodušan rezultat čovjekovih istraživanja, nego oruđe formirano potrebama konkretnog okoliša u kojemu nastaje. Kada je taj okoliš određen logikom profita, ona također služi tome cilju. Ako je, dakle, poliranje lica i tijela dotjerano do savršenstva, onda to nije samo usputna posljedica sveopćeg tehnološkog napretka, već znak da u cijeloj priči postoji dobra mogućnost zarade.
Taj ponor između nepostojećeg savršenstva i nesavršenog postojanja izvor je nesigurnosti svima onima koji ne dostižu neodržive standarde ljepote – a to su više-manje svi. Uvjerenje da nismo dovoljni, da su nam za sreću i zadovoljstvo potrebne kojekakve korekcije kapilarno se uvlači u našu predodžbu o sebi i produbljuje rasjed koji nas dijeli od samopoštovanja. Industrija ljepote kao rješenje nudi šaroliku kozmetiku, tretmane i preparate za mršavljenje, i tako se, gojazna i sretna, nastavlja hraniti našom nesrećom.
Što nam je onda činiti? Kako sve možemo pružiti otpor? Jedno od rješenja moglo bi biti dobro staro izbijanje klina klinom: budući da je tehnologija dehumanizirala nas, možemo mi humanizirati nju.
To se može napraviti na puno načina; Ena Dragičević, primjerice, čini to putem svoje fotografije. Ova mlada Vinkovčanka kroz svoj umjetnički rad progovara o štetnom učinku društvenih mreža na autopercepciju pojedinca, ali istovremeno pruža i mogućnost njegova pozitivna obrata; fotoaparat u njezinim rukama postaje terapeutski alat i tako slavi one sitne nesavršenosti koje se danas svom silom nastoje izbrisati. Od serije slika pod nazivom Oda ljetu i besramnom bivstvu posvećene trenucima samoće i nepatvorenog užitka, preko projekta Ništa neobično realiziranog u suradnji s Dujom Kovačevićem do Projekta prihvaćanja nastalog u doba pandemije, Enino stvaralaštvo predstavlja zanimljivu međuigru samopomoći i društvenog angažmana. Fotografijom se počela baviti još u ranom djetinjstvu, a na pitanje što ovaj umjetnički medij čini jedinstvenim kaže kako fotografija, osim što zaustavlja i zamrzava određeni trenutak, također ima i snažnu moć pričanja priča, koja se svakome promatraču otkriva na autentičan način.
„Fotografija ima posebnu ulogu u mom životu već dugi niz godina, usudim se reći i skoro cijeli život. No ono što me privuklo vrsti fotografije kojom se sada bavim definitivno su tuđe inspirativne priče, moć zaustavljanja trenutka i osobe (modela) u tom životnom periodu u kojemu je i ogroman osjećaj društvene koristi“, kazala je.
Kao mlada osoba u digitaliziranom, ‘instagramičnom’ svijetu Ena je i sama iskusila štetnost nerealne estetike internetskih sfera. Koliko je takvo što očekivano i normalizirano govori već i moja potreba da naglasim kako je u Eninu slučaju ta nesigurnost prerasla u tjelesnu dismorfiju, premda čak i uzgredni pogled na socijalne platforme pokazuje da kompleksi dovedeni do razine ozbiljnog poremećaja postaju nova norma. Projekt prihvaćanja, koji je umjetnici priskrbio znatnu vidljivost i uspjeh, zapravo je i nastao iz njezine težnje da se suoči s vlastitim nesigurnostima i pokuša ih prebroditi: „Promatrati svoj odraz na fotografiji uvijek mi je bilo vrlo teško, skoro pa i nemoguće. Ali s vremenom su se neki osjećaji i strahovi umanjili i tako neutralizirali ili čak sasvim nestali.“
Ono što je počelo kao niz autoportreta ubrzo je preraslo u fotografiranje drugih ljudi i time samo potvrdilo svoj blagotvoran učinak: „Smatram da fotografiranje samoga sebe može pomoći pojedincu da prihvati sebe i/ili neke dijelove sebe koje smatra manje lijepima ili vrijednima. Reakcija mojih modela kada vide prve, sirove fotografije uvijek će mi biti jedan od najljepših doživljaja u svakodnevici. Ima nešto predivno u tome da ti netko drugi prikaže tebe iz svojih očiju i fokusira se na neke dijelove koje bi ti možda najradije sakrio ili pokušao izbjeći.“
Istaknute u tom svjetlu, greške i nedostaci postaju puki pričin i gotovo potpuno nestaju, jer u njima samima nikada i nije bilo nečega vrijednoga stida. Enin rad stoga se lijepo uklapa u pokrete poput tjelesne pozitivnosti i tjelesne neutralnosti namijenjene kako poticanju osjećaja ugode i ljubavi prema vlastitom tijelu, tako i stvaranju sigurnog prostora za razgovor o opasnostima nasilnog uskraćivanja tih istih osjećaja (radi monetizacije svega što zatim zauzima njihovo mjesto). Koliko ta poruka snažno odjekuje dokazuje činjenica da se i voditeljica na televiziji prilikom jednog intervjua s Enom osjeća dovoljno opušteno da bi podijelila vlastito nezadovoljstvo svojim izgledom.
Međutim, bi li se isto dogodilo da je posrijedi bio muški voditelj? Iako je nesumnjivo da pritisci stalnog uljepšavanja imaju patrijarhalno utemeljenje i daleko više pogađaju žene, Ena ističe kako su i muškarci uvelike zahvaćeni tim vrtlogom profitabilnih kompleksa: „Fotografiranje muškaraca apsolutno je drugačije iskustvo od fotografiranja žena. U jednu ruku to je vrlo zanimljivo i fascinantno, a u drugu pomalo tužno… Pomalo tužno jer većina mojih muških modela ima nisko samopouzdanje i strah od razgovora o istoj toj temi – a za to krivim isključivo naše današnje društvo i sve društvene standarde koji govore kako muškarci ne smiju osjećati nikakve emocije osim sreće i ljutnje, te im postavljaju ogromna očekivanja od ponašanja, izgleda, reakcija, te djelovanja u određenim situacijama. Tužno, zar ne? Trudim se svim muškarcima oko sebe pružiti siguran prostor za sve njihove emocije, strahove, interese i razgovore. Smatram da takvo okruženje trebamo svi, jer svi zaslužujemo razumijevanje i ljubav od svoje okoline.“
Iz svega ovoga moglo bi se zaključiti kako se upravo ljubavlju i razumijevanjem može zadati jak protuudar opresiji tehnikaliziranog života, a ako sami po sebi ovi sentimenti i ne sadrže sve što je potrebno za obuhvatne promjene, nesumnjivo predstavljaju dobar početak. Stoga ćemo s veseljem dočekati Enine buduće umjetničke pothvate, koji će, kaže, nastaviti oslovljavati emocije, mentalno zdravlje, ljubav prema sebi i sve ostale „teme koje uključuju ljudsku i kreativnu raznolikost“.