Godina 2019. prošla je u znaku priznanja hrvatskim filmašicama, kako u Hrvatskoj, tako i u inozemstvu. Osim toga, domaći film ‘putovao je’ na najprestižnije svjetske festivale i osvajao nagrade, ističu iz Hrvatskog audiovizualnog centra.
Godina je počela uspjehom manjinskih koprodukcija Bog postoji, njeno ime je Petrunija makedonske redateljice Teone Strugar Mitevske i Šavovi srpskog redatelja Miroslava Terzića na jednom od najvažnijih festivala na svijetu, Berlinaleu.
Oba filma, koja su nastala u koprodukciji zagrebačkog Spiritus movensa (hrvatska producentica je Zdenka Gold), u glavnom su njemačkom gradu imala svjetsku premijeru, a s festivala su se vratili svaki s po dvije nagrade. Osim toga, film Bog postoji, njeno ime je Petrunija je u studenom osvojio Nagradu LUX, koju dodjeljuje Europski parlament.
Producentica Anita Juka u svibnju je izabrana za sudjelovanje na platformi Producers on the Move, koja se odvijala za vrijeme trajanja prestižnog Međunarodnog filmskog festivala u Cannesu. Osim toga, Juka je bila i jedna od samo devet europskih producenata koji su sudjelovali na Asian Project Marketu, u sklopu Međunarodnog filmskog festivala u Busanu.
Svoju uspješnu godinu, Juka je zaključila novom ulogom – postala je članica izvršnog odbora Europske filmske akademije, a toj funkciji službeno će se posvetiti početkom ove godine.
Uspjeh hrvatskih filmašica nastavila je producentica Tamara Babun, koja je u lipnju pozvana da se pridruži Izvršnom odboru Međunarodnog saveza udruženja filmskih producenata (FIAPF) na mandat od dvije godine. U srpnju je redateljica Antoneta Alamat Kusijanović, zajedno s direktorom fotografije Vanjom Černjulom, pozvana u članstvo Američke akademije filmskih umjetnosti i znanosti.
Redateljica Dana Budisavljević s dokumentarno-igranim filmom Dnevnik Diane Budisavljević trijumfirala je, pak, na domaćem terenu kada je u srpnju na Pulskom filmskom festivalu dobila Zlatnu arenu za režiju, čime je postala tek treća žena ovjenčana tom nagradom i druga redateljica čiji je film osvojio Veliku Zlatnu arenu.
Film je ukupno osvojio šest nagrada. Dnevnik Diane Budisavljević je u domaću kinodistribuciju krenuo početkom listopada, a u studenom je nagrađen na filmskom festivalu u njemačkom Cottbusu za najbolji debitantski film.
Domaći filmovi posjetili su brojne svjetske festivale i nizali uspjehe. Primjerice, dugometražni prvijenac redateljice Barbare Vekarić, Aleksi samo u 2019. je dobio čak 15 nagrada na deset festivala diljem svijeta, od kojih se posljednji održao u Indiji, a kratkometražni animirani film Ivane Bošnjak i Thomasa Johnsona, Udahnut život svoju je 11. nagradu dobio u studenom u njemačkom Wiesbadenu.
U studenom je stiglo i veliko priznanje za hrvatsku producenticu Ankicu Jurić Tilić kojoj je pripala Eurimages nagrada, koja ističe značaj koprodukcijskih suradnji u poticanju međunarodne razmjene. Priznanje je producentici dodijeljeno početkom prosinca u Berlinu na Europskim filmskim nagradama.
Krajem godine je objavljena vijest da je filmska menadžerica i selektorica brojnih filmskih festivala i direktorica akvizacija na MUBI-ju, Puljanka s londonskom adresom, Vanja Kaluđerčić nova direktorica Međunarodnog filmskog festivala u Rotterdamu.
Također, u studenom je dugogodišnjoj djelatnici HAVC-a, voditeljici Odjela za filmsku proizvodnju i komplementarne djelatnosti Jadranki Hrgi na otvorenju 17. Zagreb Film Festivala uručena Nagrada Albert Kapović koju dodjeljuje Hrvatska udruga producenata. Nagrada se dodjeljuje za izniman doprinos razvoju i promociji hrvatskog filma.
Više o filmskoj 2019. pročitajte u newsletter HAVC.
Naslovne fotografije (HAVC): Ankica Jurić Tilić, Vanja Kaluđerčić, Anita Juka, Tamara Babun, Antoneta Alamat Kusijanović, Dana Budisavljević; scene iz filmova Dnevnik Diane Budisavljević, Bog postoji, njeno ime je Petrunije, Aleksi, Udahnut život
(*fotografija Ankice Jurić Tilić: Britta Pedersen/DPA/PIXSELL)