Dokumentarac nominiran za Oscara ‘Beskrajno sjećanje’ je emotivni prikaz kako biti i ostati par unatoč Alzheimerovoj bolesti

2024-02-19T15:16:00+01:0019. veljače 2024.|Civilno društvo, Kultura|

Piše: Ivana Perković Rosan

‘Beskrajno sjećanje’, najnoviji je dokumentarac čileanske redateljice Maite Alberdi za koji je zaslužila svoju drugu nominaciju za Oscara. Riječ je o uratku koji prikazuje život slavnog čileanskog novinara i pisca Augusta Gongore i bivše ministrice kulture, glumice Pauline Urrutie, kao i njihovu ljubav načetu Alzheimerovom bolesti. Dokumentarac je to koji prikazuje posljedice bolesti koja pogađa sve više ljudi, posebice žena, a ujedno propituje i ljudsko dostojanstvo u starosti. Kroz ovaj dirljiv, i na trenutke zastrašujuć, dokumentarac provlači se i priča o traumatičnim događajima koji su se događali u doba Pinochetovog režima te se nameće pitanje što čovjek (ne) može zaboraviti. No, naglasak je na svakodnevnici para koji se iznova mora ponovno upoznavati i boriti se s tihom epidemijom modernog doba, Alzheimerovom bolesti. Naime, demencija i Alzheimerova bolest su glavni uzrok smrti žena u Velikoj Britaniji, a procjenjuje se da u Hrvatskoj ima oko sto tisuće oboljelih od demencije s tim da najčešće briga o bolesnima pada na žene. S kakvim se sve poteškoćama susreću oboljeli kao i žene koje se o njima brinu neuvijeno je prikazano kroz ovaj dokumentarac koji je proglašen najboljim dokumentarcem prošlogodišnjeg Sundance Film Festivala.

Redateljica Maite Alberdi, koja je ujedno prva čileanska filmašica nominirana za nagradu Oscar prvu nominaciju dobila je prije tri godine za dokumentarac ‘Agent krtica’. Zanimljivo je da je riječ o dokumentarcu koji prikazuje priču o tome kako privatni detektiv (Romulo) angažira starijeg čovjeka (Sergio) kako bi otišao u dom za starije istražiti sumnje da se osoblje doma loše odnosi prema klijentovoj majci.

U jednoj od izjava redateljica Alberdi je objasnila kako je najviše zanima kako prihvatiti normalnost tjelesne promjene i starosti.

‘Nitko nas nikad ništa nije (na)učio o starenju i umiranju. A upravo taj proces želim promatrati izbliza i pokušati ga normalizirati. A možda će i ljudima koji se bore s tim strahom, donijeti utjehu. ‘Beskrajno sjećanje’ je prije svega ljubavna priča, kako se živi ljubav u krhkosti te kako biti i ostati par kada više nema cjelovitog sjećanja. Uživala sam snimajući ovu priču jer je nisam doživljavala iz perspektive gubitka nekoga. Zavidno sam se divila onome što su oni kao par imali, odnosu kakav ja nisam doživjela i koji nisam vidjela niti nalazila oko sebe. Ljubav u kojoj nije bitno što su nekad bili, već ono što su danas. I što imaju jedno drugo’, rekla je Alberdi o filmu koji je u Hrvatskoj premijerno prikazan u Dokukinu KIC.

Augusto Gongora umro je od posljedica Alzheimerove bolesti u lipnju 2023., a u povijesti Čilea ostat će upamćeno kako je Gongora autor stotine reportaža, nekoliko dokumentaraca i serijala, a zvuči simbolično i podatak da je jedan od autora knjige ‘Čile: zabranjeno sjećanje’.

Distribucija u Hrvatskoj zasad uključuje sljedeće projekcije: u Zagrebu u Dokukinu KIC (15.,16., 17., 18. i 25. veljače) i kinu Metropolis (28. veljače), potom u Splitu u Kinoteci Zlatna vrata (15., 16. i 22. veljače), u Kinu Mediteran – Apfel Arena u Makarskoj (15. veljače), kinu Gaj u Varaždinu (16. veljače), Klubu kulture u Križevcima (6. ožujka), dvorani Visia u Dubrovniku (15. veljače), kinu Gandusio u Rovinju (20. i 21. veljače), Rijeci (Art kino Croatia, 16., 18., 20., 24. i 28. veljače), Puli (kino Valli, 20. veljače), Baranji (FKK, 20. veljače).

Stranica koristi web kolačiće Više informacija Prihvaćam
Koristimo kolačiće! To znači da korištenjem ove web stranice pristajete na uporabu tih datoteka i koristite sve funkcionalnosti podržane tom tehnologijom. Molimo vas da prihvatite uvjete korištenja.