Piše: Antonija Dujmović
Međunarodni olimpijski odbor (MOO) u svoje je prvo izdanje brošure s primjerima dobre prakse iz područja ravnopravnosti spolova, raznolikosti i uključivosti u sportu uvrstio i projekt iz Hrvatske. Riječ je o projektu “Glas žena u sportu” koji je pokrenut na inicijativu dugogodišnje predsjednice HOO-ove Komisije za ravnopravnost spolova u sportu Morane Paliković Gruden, a provodi ga Hrvatski olimpijski odbor u partnerstvu s Agencijom za elektroničke medije, Pravobraniteljicom za ravnopravnost spolova, Uredom za ravnopravnost spolova RH te Hrvatskim paraolimpijskim odborom.
MOO-ova brošura dobre prakse pruža primjere konkretnih inicijativa koje su proveli nacionalni olimpijski odbori kako bi unaprijedili rodnu ravnopravnost, raznolikost i uključivost u sportu i putem sporta. Ovim se nastoji inspirirati druge nacionalne olimpijske odbore da usvoje slične akcije. Tako je u dijelu u kojem se govori o prikazu sportašica u medijima, uz primjere iz Češke i Španjolske, istaknut i projekt iz Hrvatske.
Projekt “Glas žena u sportu” inicirala je Morana Paliković Gruden nakon što je 2019. dobila nagradu Međunarodnog olimpijskog odbora Trofej Žene i sport koja joj je dodijeljena u sjedištu Ujedinjenih naroda u New Yorku. Cilj je projekta izjednačiti tretman sportašica i sportaša u medijima, smanjiti rodne stereotipe i seksizam vezan uz prikaz sportašica u medijima, istaknuti sportska postignuća i rezultate sportašica te unaprijediti njihovu komunikaciju s medijima.
Projekt je hrvatskoj javnosti predstavljen u lipnju 2021. godine, a od tada su diljem Hrvatske u organizaciji HOO-a održane brojne radionice za sportašice, sutkinje, trenerice i zaposlenice sportske administracije. Cilj ovih radionica je poboljšanje komunikacije s predstavnicima medija, priprema sadržaja za dijeljenje s javnošću i medijima te poboljšanje prezentacije sportašica i ženskog sporta u objavama na društvenim mrežama. Zapažen je interes za ovim radionicama, pa se one sada, nakon većih gradova, provode i u manjim sredinama, a kako ističe pokretačica projekta, već postoje upiti drugih zemalja poput Crne Gore, Makedonije, Albanije i Finske za njegovim preuzimanjem.
“Primjetno je poboljšanje u načinu na koji se postignuća sportašica prate u medijima, a nedavno istraživanje Agencije za elektroničke medije – provedeno u sklopu radne skupine Rod i mediji Mediteranske mreže regulatornih tijela (MNRA) – ističe da žene čine gotovo četvrtinu stručnih sugovornika u sportskom izvještavanju u Hrvatskoj, što predstavlja izvjesno povećanje od 2014., a što nije slučaj u drugim zemljama koje sudjeluju u MNRA istraživanju”, piše u prvom izdanju MOO-ove brošure s primjerima dobre prakse.
Uz spomenute radionice, u okviru projekta “Glas žena u sportu” realizirani su video i audio spotovi u kojima su se predstavile hrvatske olimpijke i paraolimpijke uoči njihova odlaska na Igre u Tokiju. Spotove je na temelju natječaja realizirala Agencija za elektroničke medije, a emitirali su se u programima nacionalnih i lokalnih televizija, radija te na portalima. Cilj je bio povećati medijsku vidljivost hrvatskih olimpijki i paraolimpijki. Svi spotovi objavljeni su i u rubrici VIDEO na naslovnoj stranici portala Žene i mediji gdje su istodobno popraćeni i serijalom intervjua OLIMPIJKE sa sportašicama koje su predstavljale Hrvatsku na Olimpijskim igrama u Tokiju.